Kigoma - Reisverslag uit Morogoro, Tanzania van Femke Kop - WaarBenJij.nu Kigoma - Reisverslag uit Morogoro, Tanzania van Femke Kop - WaarBenJij.nu

Kigoma

Door: Fem

Blijf op de hoogte en volg Femke

16 September 2007 | Tanzania, Morogoro

Lieve allemaal,

Allereerst dank voor de felicitaties en alle berichtjes!
Was op mijn verjaardag heerlijk op safari!
Na een busreis van 3 uur naar de hoofdstad Dodoma ben ik samen met een andere co begonnen aan de reis naar Kigoma. Voor alle duidelijkheid deze plaats ligt bij de grens met Burundi bij Lake Taganyika. Dus nadat we ons busreisje hadden gehad begaven we ons richting de trein, waar we samen met 4 goedgevulde Afrikaanse dames een 2de klas coupe deelden. Na 4 uur wachten totdat de trein zou vertrekken, met dichte ramen en deuren werd het toch wel wat benauwd met onze vriendinnen en toen ze om half 9 wilde gaan slapen hebben we toch maar besloten om na wat omwegen te verhuizen naar de eerste klasse. Toen we inmiddels al 8 uur stil stonden op het perron vertrokken we. Helaas na 10 minuten stonden we weer een uur stil, ja spoor wissel... Dat weet je ook niet een uur van tevoren. Dus uiteindelijk met een vertraging van 16 uur in Kigoma aangekomen. Je gaat de NS toch ineens waarderen. Het was verder wel een leuke treinreis veel gezien van de omgeving.
Kigoma is echt een paradijs, aan het lake Tanganyika, wat het 2de grootste van Afrika is, hadden we een heerlijk hotel aan het water... Afgezien van de muggen was het er heerlijk. En nog een klein minpuntje toen ik op mijn verjaardag een glas wijn bestelde en ik als antwoord kreeg: " you can have the glass but not the wine" was ik redelijk verbaasd. Toen we vervolgens een biertje bestelde bleek dat de goede man geen alcohol schonk.... De volgende dag met een lokale taxi boot richting Burundi naar Ngombe national park gegaan. Voordat we op de boot gingen moesten we eerst ons paspoort laten zien aan de immigration officers omdat we wel vluchtelingen konden zijn... Nu denk ik dat er weinig blanke vluchtelingen uit Congo, Burundi en omstreken komen, maar goed... we moesten toch met de boot mee... De boot, vol vaten kerosine en pakken rijst en veel te veel mensen en dan 3 uur lang. Een beetje te vergelijken met een boot met vluchtelingen en 4 blanke dames als een soort van attractie.
Het was een belevenis, na drie uur werden we afgezet in de rimboe bij een guest house. Na een emotioneel afscheid van al onze vrienden en een boek vol telefoonummers hadden we een rusteloze nacht door alle geluiden van apen en ander wild wat om ons huisje krioelde.
De volgende dag gingen we op safari; op zoek naar de chimpansees. Gelukkig had onze gids de chimpansees zo vaak geobserveerd dat als we ze niet zouden vinden we ons toch nog goed in konden beelden hoe ze leefden, want hij was in zijn gedrag zelf een chimp. Maar gelukkig na 30 min wandelen in het regenwoud hoorde we al de eerste chimpansee geluiden en voordat we het wisten waren ze overal. Volwassen vrouwtjes met kleintjes, mannentjes het was echt geweldig. Behalve dat een dominante man een steen naar ons gooide, maar ja het blijven wilde dieren.
Kortom het was een heerlijk weekje, de trein heb ik voor gezien gelaten en ben lekker met het vliegtuig terug gegaan, 3 uur ipv 42 uur in de trein.... best relaxed!
Nu weer een weekje in het ziekenhuis, het is nog steeds heel druk, alle mensen die op de suikerplantages werken hebben net hun geld gekregen dus hebben nu geld om naar het ziekenhuis te gaan. Het is echt niet normaal hoe lang mensen wachten, dus veel drukte en veel zieke mensen. Maar goed daar is een ziekenhuis voor.

Gister in Morogoro een berg, Lupanga Peak, van 2190 meter beklommen, was echt een zware tocht, laatste stuk hangend als een Jane in lianen naar boven en dan ook uiteindelijk weer naar beneden. Kortom vandaag heb ik behoorlijk veel spierpijn en blaren... Maar het was het waard!

Hopelijk in Nederland alles goed????

Kus Fem

  • 16 September 2007 - 11:16

    Sabina:

    Echt leuk weer om je belevenissen te lezen! Relaxed dat je tussen het harde werken door ook tijd hebt voor de mooie uitstapjes.. :-) Herken de drukke boot/trein, maar dan wel de Aziatische. Het zal nog wel iets drukker daar zijn..

    Ik zit nu op het vliegveld van Bangkok te wachten op onze vlucht. Balen dat onze reis erop zit!! :-(

    Geniet daar van alles!! kus

  • 17 September 2007 - 07:10

    Marjolijn:

    Alles in Nederland goed hoor Fem. 't Begint al een beetje herfst te worden !
    Wat fijn dat je het zo goed hebt, hard werken en toch veel van het land kunnen zien ! Geniet ervan, voor je het weet zit je weer hier.
    Alles hier ok, Pieter en Maarten naar school en Michiel in Rotterdam. Maandagmorgen is nooit zo mijn favoriete tijdstip..... maar we gaan er weer tegenaan. Vanalles te doen deze week, werken, uitstapjes en nog wat sporten, voor zover dat gaat.
    Liefs van ons allen en tot 't volgende berichtje, kus

  • 28 September 2007 - 15:30

    Leonard:

    Hoi!!!!
    IK heb zitten slapen!!! IK had niet verwacht dat het van jou was!!!! IK krijg n.l. teveel spam op me pc en had dit bericht niet meteen aan jou gekoppeld, dus sorry van de late reactie!!! Ik heb met je moeder gesproken op het feest van me vader en ik kan het je nu persoonlijk vertellen dat ik het erg knap vind wat je nu aan het doen aan bent!! Lijkt me soms echt vreselijk als je hoort tegen wat voor soort muren jij oploopt, maar hou de moed erin en kijk naar het positieve!!!
    Veel succes verder en als je weer op nederlandse bodem sta willen lilian en ik graag een keer langskomen, wij gaan morgen naar de rai, dus kunnen dan alvast de wegverkennen naar het verre noorden!!! GRTS van Lilian en mIJ!!

  • 30 September 2007 - 21:00

    Els:

    hoi fem!!
    jij hebt het goed naar je zin lees ik!! ik ben nu dus op mijn grote vakantie reis in brazilie!! nog maar 2 dagen en dan gaan we alweer naar huis, waar het koud is en regent!

  • 25 December 2007 - 10:22

    Peter V H:

    Ik loop redelijk achter zie ik, maar ben je nu aan het volgen, wat een verhalen, schitterend!!!!!!, verheug me al op het volgende verhaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Morogoro

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 November 2007

Mwanza en Arusha... vakantie!!!!

14 Oktober 2007

Turiani

16 September 2007

Kigoma

25 Augustus 2007

This is Tanzania

12 Augustus 2007

Turiani Hospital
Femke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 6344

Voorgaande reizen:

22 Juli 2007 - 23 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: