This is Tanzania - Reisverslag uit Morogoro, Tanzania van Femke Kop - WaarBenJij.nu This is Tanzania - Reisverslag uit Morogoro, Tanzania van Femke Kop - WaarBenJij.nu

This is Tanzania

Door: Fem

Blijf op de hoogte en volg Femke

25 Augustus 2007 | Tanzania, Morogoro

Habari zenu?

Hier gaat alles top. Na een aantal weekjes wennen begin ik me er al echt thuis te voelen.
Iedereen is zo ongelooflijk vriendelijk! Als je over straat loopt is het continue, hello how are you, how's your day, maar dan in het kiswahili, gevolgd door een horde kinderen die heel hard mzungu gillen, betekent blanke, en achter je aan hollen, je huid aan willen raken, kijken of er onder dat witte echt geen zwart zit, of gewoon stug 10 minuten blijven zwaaien en gillen.
Het is even wennen, maar op zich best grappig dat je als een soort attractie wordt beschouwd...!
Maar goed het lijkt me toch niet zo verstandig als ik hetzelfde grapje in de Amsterdamse Bijlmer uit ga halen en heel hard zwarte ga roepen en zwaaien...nee....dat maar even niet....
Verder zijn Anne en ik al helemaal geintegreerd in de Bwagala gemeenschap en laatst door de buurman uitgenodigd een mis op zijn tv te komen kijken... helaas konden we niet... maar goed eigenlijk een aanbod wat je niet kan weigeren.
Over missen enzo gesproken, het is hier echt niet te filmen, iedere ochtend een gebed het liefst ook nog voor de thee, lunch en eten een gebed. Maar toen ik vorige week in mijn operatie pakje klaar stond om samen met een gynaecoloog van flying docters iemand te opereren, moest wachten omdat eerst het onze vader gebeden moest worden alvorens de patient onder narcose gebracht werd, toen was mijn tax voor die dag wel bereikt.
Misschien was ik in mijn vorige bericht een beetje sceptisch over het ziekenhuis, maar de eerste week kwam er nogal wat over me heen. In nederland ben je niet gewend dat er kinderen dood gaan, laat staan dat er dingen niet mogelijk zijn door geldgebrek of dat kinderen dood gaan van de honger. Het is de realiteit van alle dag hier. Deze week kwamen er weer wat van die uitgehongerde kindjes op de polikliniek.... het is vreselijk. Maar gelukkig hebben ze daar een goed programma voor. Volgens mij hebben al die kinderen gewoon HIV, maar goed aangezien het ziekenhuis geleid wordt door nonnen is de bsmetting van HIV een soort van vaag iets. Er wordt heel veel over gepraat maar het beestje bij zijn naam noemen nee, dat kan niet.
De ziekte, het virus of zullen we een virus test doen zijn de benamingen. Bovendien wordt het bestreden met de leus: ' geen sex voor het huwelijk'. En als je HIV hebt wil niemand met je trouwen. Verder kijk uit met naalden en bloedtransfusies. Het woord condoom is een verboden woord voor de nonnen. En ze snappen niet dat er zoveel HIV voorkomt, ondanks deze goede voorlichting????
Nou ja het zal allemaal wel, heb inmiddels wel geleerd dat je hier mensen dingen kan proberen bij te brengen dat ze allemaal " ja" zeggen maar ondertussen gewooon hun eigen gang gaan... That's Tanzania....
Verder is het wel een onwijs mooi land, mooie mensen, met echt te dikke konten, in het kiswahili wowwowow, nou en dat zijn ze.... O, ja toen ik laatst had bedacht dat ik een paar nieuwe schoenen wilde en ik bij een kraampje stond en een leuk paar had gezien, alleen maat 42 ofzo, beetje groot, maar goed, ze snapten mijn probleem niet, die schoenen gaan vanzelf wel goed zitten aan je voeten, je moet ze even inlopen...! OK... laat maar...
En zo gebeuren er iedere week wel weer van die dingen waar je heel erg over verbaasd.
Over 2 weken ga ik naar Kigoma even een weekje op Chimpansee safari! Heb er zin an!

Hopelijk is de nederlandse zomer iets minder regenachtig dan het hier is....
al 1 week non stop regen, alles is een grote modderpoel, geen electriciteit, nu wel..., maar over een maand heerlijke mango's! Zegt men!

Tot mails!!

Dikke Kus Fem

  • 26 Augustus 2007 - 09:36

    Sabina:

    Goed om te lezen dat je je er al echt thuis begint te voelen! En een mooie nieuwe outfit heb je aangeschaft.. ;-)

    Veel plezier op je safaritocht! veel liefs

  • 26 Augustus 2007 - 11:05

    Denise:

    Haha mooi verhaal Joop! Behalve nartuurlijk van het ziekenhuis. Kunnen wij ons hier eigenlijk geen voorstelling van maken. Klinkt heftig, maar wel heel leerzaam. Vind de rest van je verhaal hilarisch. Enjoy de mango's en de chimps en ben nu alweer benieuwd naar je volgende verhalen. Veel liefs en kus
    Den

  • 27 Augustus 2007 - 08:46

    Livia:

    mooi is dat, een heel verhaal getikt, kan ik hem niet oploaden. Nog maar een keertje proberen dan.
    Heftige verhalen! Lijkt me inderdaad best moeilijk om accepteren dat het geen Nederlands ziekenhuis is waarje bent. Maar ja, je doet wat je kunt en dat is al super.
    Ik zie dat je al een mooie jurk voor je verjaardag hebt gekocht? Weet je al wat je gaat doen op je verjaardag?
    Heel veel plezier met de apen!
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen!!
    Dikke kus! Livia

  • 27 Augustus 2007 - 18:46

    Tante Jon:

    Ha,die Fem
    Staat je goed die jurk.Wat een ervaringen doe je op zo,daar wordt je alleen maar wijzer van.
    Hier gaat alles goed.Eindelijk hebben wij wat minder regen hier, soms schijnt de zon zelfs, kun je nagaan!
    Dikke kus
    Oompie en tante Jon

  • 30 Augustus 2007 - 19:24

    Marjolijn:

    Hé Fem, wat een belevenis zeg ! Fijn dat je je al een beetje thuis begint te voelen. Kan me voorstellen dat je aan een heleboel dingen moet wennen...
    Bijna jarig, alvast van harte gefeliciteerd vanuit Hulst ! Hoop dat je een gezelig dagje zult hebben met wat vriend(inn)en om je heen. Heb na lang zoeken eindelijk je adres weten te achterhalen. Nou meissie, maak er wat van, je zult zo nu en dan ons wel horen, dikke kussen van ons alle vijf ! xx Marjolijn. We blijven je volgen !!

  • 30 Augustus 2007 - 19:39

    Oom Chiel TanteAnja:

    He die Femke,

    Zo zeg, je maakt wat mee! Hele leuke dingen maar naar ik begrijp ook hele trieste!
    Maar over het algemeen bemerk ik wel dat je volop geniet! En dat moet je zeker blijven doen!

    Hier alles goed! Bijna september dus de avonden worden korter en killer!
    Ik begreep van je moeder dat je mij nog gemaild had, maar dat is helaas nooit aangekomen! Was het verkeerde emailadres!
    Nou meissie....geniet volop daar!

    liefs oom Chiel en tanTanja


  • 03 September 2007 - 06:41

    Marjolijn:

    Ha die Fem, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wens je een fijne dag toe en hoop dat je je een beetje jarig voelt ondanks dat je zo ver van huis bent.
    Zal ook nog even je ouders proberen te bereiken... weet niet of me dat zal lukken. Hiers is het weer donker en somber weer geworden, vannacht was het alweer flink aan het regenen.
    De jongens weer vertrokken naar school en ook voor Michiel beginnen de college's weer. Verder alles ok hier, werken en zo nu en dan sporten. Dat was het dan weer vanuit Hulst, veel succes nog met al je werkzaamheden en we laten binnenkort weer iets van ons horen! Liefs, mede namens Bram en de jongens, Marjolijn.

  • 03 September 2007 - 07:37

    Gefeliciteerd!!!:

    hoe zeg je dat in het kiswahili? ik hoop dat je geen regen hebt op je verjaardag!!
    vorig weekend waren we op hockeytoernooi; we hebben je enorm gemist!!!
    wees voorzichtig daar in het ziekenhuis en af en toe een schietgebedje!!

    dikke kus els

  • 05 September 2007 - 18:20

    Tante Anja:

    He die Fem.....ik sta op het punt om naar Toine te gaan om hem te feliciteren.
    Besef ik ineens dat jij ook net jarig bent geweest in dat verre Afrika Ik hoop dat je het gezellig hebt gehad!!
    kus tante Anja

  • 07 September 2007 - 14:43

    Anneke:

    Hoi lieve Fem,
    Alsnog van harte proficiat met je jaardag zo ver van ons vandaan,maar wat heerlijk dat je tegenwoordig kan mailen.
    Geweldig al die verhalen maar ook wat jij nu meemaakt het contrast tussen arm en rijk ,.leven en dood wat zitten wij dan hier dan vaak te zeuren soms over onbenullige dingen.

    En nu lekker op safari op zoek naar de apen..... (zou af en toe wel even een vlieg willen zijn om even mee te kijken).

    Hier alles Ok...gisteren samen met je mam getennist en daarna koffie gedronken bij Marie-Jose was als vanouds gezelli...

    Arusha nog niet over jouw gemaild omdat mijn vriendin ziek is teruggekomen naar Nederland.....gaat nu weer redelijk goed met haar maar is nog bezig met verder onderzoek hou je op de hoogte.
    <
    Dikke zoen Tante Anna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Morogoro

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 November 2007

Mwanza en Arusha... vakantie!!!!

14 Oktober 2007

Turiani

16 September 2007

Kigoma

25 Augustus 2007

This is Tanzania

12 Augustus 2007

Turiani Hospital
Femke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 6345

Voorgaande reizen:

22 Juli 2007 - 23 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: